cdas1

Hvis du siger ja til dette spørgsmål så har du sikkert noget med online marketing at gøre. Det tyder også på at du ikke allerede er Adwordsekspert. Hvis du var, ville du også forstå at det i dag ikke længere er nok, at være ekspert i Googles Adwords. 

Her er hvorfor: Hvis du vil have succes med online marketing kræver det en god placering i hierarkiet i Googles søgemaskine. Og det er netop her hvor den største udvikling og forandring er sket. 

digital marketing overblik

Nøgleord vs kunstig intelligens

Tidligere var det nok at sætte en masse nøgleord på en webside. Jo flere nøgleord, jo bedre ville Google placere websiden. Nøgleordene kunne endda være usynlige, fx ved at bruge sort skrift på sort baggrund. Sådan undgik man at websidens brugere skulle se på en masse usammenhængende ord. Men Googles søgemaskine algoritme kunne godt se dem. 

Men denne logaritme er i dag så avanceret, at den læser på samme måde som et menneske. Det er ikke længere en simpel algoritme, det er en fuldvoksen kunstig intelligens. Du kan ikke længere manipulere Googles søgealgoritme med simple ord. I dag kræver en god Google placering en webside der lever op til Googles standarder om gode websider:

  • Indhold – der skal være interessant og relevant indhold
  • Æstetik – websiden skal fremstå flot og tiltalende
  • Funktionalitet – websiden skal være gennemtænkt funktionel, inkl. handicapvenlig
  • Mening – indholdet skal også have og give mening for læseren
  • Sproglig kvalitet – dvs. korrekt sprogbrug: ordvalg, syntaks, grammatik og stavning
  • Andet – en række kriterier som Google holder hemmelige. SEO er bl.a. kunsten af aflure Google disse hemmeligheder ud fra indicer og erfaring

skitser webdesign

SEO, kunsten at blive gode venner med Googles kunstig intelligens

Alle disse relativ nye krav vedr. en websides kvalitet har affødt en ny kunst: SEO – search engine optimization. På dansk, søgemaskine optimering. At optimere en webside til Googles søgemaskine algoritme er nu en meget kompleks kunst som er i løbende udvikling. Kriterierne bliver løbende opdateret og opgraderet, og kun Google ved hvad det næste bliver. 

Og ikke engang det er så 100% sikker. Googles søgemaskine algoritme er nemlig også selvlærende. Den får altså også sine helt egne ideer. 

Webdesign plus SEO

God webdesign alene er ikke længere god nok. Det er nu kun et af mange vigtige kriterier. Med webdesign alene kan du få en flot hjemmeside. Men uden SEO vil ingen kunne finde den. Hvis du vil have at din online marketing når ud til dine potentielle kunder, har du simpelthen brug for en SEO specialist. En god SEO specialist skal gerne være en Adwordsekspert, men også meget mere end det.