Når du laver en hjemmeside er det ikke længere nok at have gode produkter, god tekst eller lækre billeder. Det kræver også, at du bruger tid på at undersøge, hvordan du markedsfører dine produkter, så de bliver fundet af din potentielle kundegruppe, når de søger på det du sælger. Det er det vi kender som SEO eller Search Engine Optimization (søgemaskine optimering). Har du de rigtige søgeord og den rigtige opsætning af dine tekster, så kan du markedsføre alt fra luftgevær til dametøj og ramme præcis det segment du sigter efter.
Hvad er SEO?
Helt kort handler det om at sørge for, at din hjemmeside ligger så højt som muligt på søgemaskinernes lister, når potentielle kunder søger på relevante ord i forhold til det du tilbyder på din side.
Ved at optimere din side imod søgemaskinerne forstørre du din chance for at blive fundet og besøgt af potentielle kunder, der ikke kender din side, men er interesseret i det du sælger – hvordan fungere det? Det er ikke nok blot at skrive en god produktbeskrivelse og bruge det mest relevante ord i flæng, det kræver lidt mere snilde at formulere en tekst, som søgemaskinerne vælger som favorit. Derfor er der hele firmaer, der beskæftiger sig med netop denne disciplin og det er i langt de fleste tilfælde penge godt givet ud, at hyre nogen til at hjælpe dig, hvis du ønsker at generere mere trafik på din side.
Hvad er søgeord og -fraser?
Søgeord eller keywords er de ord som din målgruppe skriver i søgefeltet på eksempelvis Google eller Yahoo, når de skal finde noget på nettet. Sælger din hjemme side eksempelvis luftgevær, så vil ordet luftgevær være dit primære søgeord, men for at ramme bredere bør du også indarbejde forskellige sekundære søgeord eller fraser. Det kan være:
- Hvor gammel skal man være for at købe et luftgevær?
- Hvad er forskellen på luftgevær og riffel?
- Hagl
- Luftgevær høj kaliber
- Kraftigt luftgevær
Og mange andre. Det er en videnskab at analysere og finde de rette søgeord for at optimere din side og derfor er det i langt de fleste tilfælde heller ikke en proces, der gennemføres på en gang, men i stedet en flydende proces, der hele tiden bør optimeres og justeres, for at fungere helt optimalt.
Kan du selv lave SEO?
Det kan du i princippet godt, men der er en grund til at rigtig mange bruger årevis på at dygtiggøre sig indenfor emnet og arbejder udelukkende med netop det område. Vil du gerne være helt sikker på at du får det bedste ud af din side kan det derfor helt sikkert betale sig at investere i hjælp til SEO. Eller sende dig selv eller dine medarbejdere på et kursus, så de kan dygtiggøre sig indenfor det og skabe gode resultater på sigt.
Seneste kommentarer