cdas1

Alle de billeder, som du bruger på din hjemmeside, er super vigtige. Derfor bør du vælge dem med stor omhu. De kan være afgørende for, om gæsterne på siden får lyst til at opholde sig der i længere tid, eller de hurtigt rykker videre. 

Især de billeder, som du har på din forside, betyder meget for, hvor længe de besøgende bliver der, inden de går videre. Da du sikkert gerne vil have meget trafik på din side og også helst have de besøgende til at klikke sig videre på din side, så kan brøkdele af et sekund have en væsentlig betydning. Er der interessant nok på din forside til at få lyst til at se noget mere, så har du vundet meget.

Valg af forsidebillede

Brug store og gode billeder på forsiden

Oftest er det forsiden, som dine gæster møder først. Derfor giver det super god mening at koncentrere dig meget om at få lagt nogle dragende billeder op der. Brug gerne mere billeder end tekst, da de fænger mest. Blikket vil først og fremmest blive tiltrukket af de store billeder med de interessante motiver på. Dernæst ses der på de mindre billeder, og først til sidst møder blikket den tekst, der er på billedet. Hvis ellers vedkommende bliver længe nok på siden.

Der skal derfor gøres en indsats for at lede potentielle kunder hen til at klikke sig videre ind på siden. Det kan være i form af knapper, der fører hen til mere information, eller det kan være en række mindre billeder af varer, som du sælger. Første skridt til et salg ligger derfor i et tilpas fængende forsidebillede til, at nysgerrigheden bliver vakt.

Layout-forslag

Se på, hvordan andre har gjort

Når du surfer omkring på nettet, så støder du på sider af forskellig kvalitet. Når du møder en forside, der drager dig, og som får dig til at gå videre ind på siden, så læg mærke til, hvad det er ved siden, der har den effekt på dig. Det kan du nemlig lære meget af.

Et rigtig godt eksempel på sådan en forside finder du hos MamaMilla, hvor det første, du får øje på er en baby, der bliver ammet, og som ligger på en god ammepude. Der er fokus på babyen og på situationen. Billedet er roligt og harmonisk, og kompositionen og beskæringen gør, at du ser det meste af babyen, noget af morens hånd og underarm og en del af ammepuden. Farvemæssigt er barnets dragt og ammepuden helt koordineret, hvilket giver ro i billedet. Der vises ingen bare ammebryster, men du er ikke i tvivl om, at det er det, der foregår. Som potentiel kunde til babytøj og -udstyr, så vil du få lyst til at være i den scene, og dermed lyst til at købe den pågældende dragt og ammepude hos MamaMilla.

Billedet er så stort, at det fylder hele skærmen, og det er først, når du scroller ned over siden, at du bliver præsenteret for nogle øvrige varer med priser på. Det ser du ikke, før du gør en aktiv handling – nemlig scroller ned på siden. På den måde har MamaMilla formået at få dig til at blive lidt længere tid på siden.