cdas1

Linkbuilding – dét at bygge links – er mere udbredt end nogensinde før. Det hænger helt naturligt sammen med, at såvel webshopejere som andre virksomhedsejere har fået øjnene op for, at linkbuilding er vejen til gode placeringer i søgemaskinerne.

I dag handler det ikke om at bygge så mange links som muligt. Det handler snarere om at bygge stærke, relevante og trafikgivende links. Dette er ofte en stor udfordring, men fortvivl ej; der er håb forude. I denne artikel vil du blive klogere på, hvordan linkbuilding kan og bør gribes an.

Ensidig linkbuilding er et no-go

Bygger du altid links fra en bestemt type sider, så kan du med god grund overveje at ændre strategi. Du kan nemlig med al sandsynlighed opnå bedre resultater, hvis du i højere grad varierer din linkbuilding. Varieret linkbuilding handler ikke kun om at bygge links fra forskellige typer af sider i form af blogs, kataloger, portaler, fora m.v. Det handler også om at variere sine ankertekster, da gentagende brug af eksakte ankertekster dufter lidt af spam.

Der findes efterhånden flere linkbuilding-metoder, end man kan tælle på to hænder, hvorfor du ikke bør have svært ved at variere din linkbuilding. Har du brug for inspiration, så kan du læse nogle af de mange linkbuilding artikler og guides, der er at finde på nettet. Henrik Bondtofte er en af de SEO eksperter, som har skrevet og udgivet mange gode tekster om emnet.

linkbuilding

Investér i godt indhold og skab naturlige links

Naturlige links er uden tvivl de mest værdifulde af slagsen. Desværre er det lettere sagt end gjort at skabe links på naturlig vis. Det kræver i hvert fald, at man er villig til at investere i kvalitetsindhold af den ene eller anden art. Skaber du tilstrækkeligt godt indhold, så er det ikke utænkeligt, at du vil kunne indkassere en masse stærke og brancherelaterede links uden at skulle have kreditkortet frem.

Herunder får du nogle gode idéer til at skabe linkværdigt indhold:

    • Skriv en e-bog i samarbejde med fageksperter
    • Få designet en relevant infografik med statistikker, grafer m.v.
    • Udarbejd dybdegående og lærerige guides om relevante emner

Skaber du det bedste indhold på nettet om et givent emne, så er det meget sandsynligt, at flere bloggere, journalister m.v. vil bruge din hjemmeside som kilde. Det kan muligvis kaste et link eller to af sig. Det bør i hvert fald være målet. Dog må man ikke undervurdere brandingværdien, som ofte er meget høj. Du kan evt. skrive ud til relevante medier og gøre opmærksom på dit unikke indhold, hvis du foretrækker at være proaktiv.