Medmindre man arbejder med webdesign eller grafik, er det ikke sikkert, at hverken domæne eller hosting er noget, du tænker specielt meget over i hverdagen. Det er næppe heller noget, der holder dig vågen om natten. Men både hosting og domæne er faktisk ret essentielle, hvis du driver en virksomhed med en hjemmeside.
Hvad er hosting
Du skal betragte hosting som et slags hotel for hjemmesider. Din hjemmeside bliver hverken synlig eller tilgængelig for nogen andre mennesker, før den har leget sig ind på et webhotel. Webhotellet opbevarer herefter alle de data, der findes til hjemmesiden, ligesom hjemmesideejer lejer en lille plads på udbyderens server. Det gør en lang række andre hjemmesideejere i øvrigt også. Det betyder, at en hjemmeside har en stor palette af ”naboer”.
Det forklarer samtidig, hvorfor det hedder hosting – udbyderen er nemlig vært for alle de hjemmesider, der nu har lyst til at leje en plads hos den konkrete udbyder.
Hvad skal du overveje, når du vælger hostingselskab?
Du kan sådan set vælge fuldstændigt frit mellem en lang række af forskellige webhoteller. Men du skal endelig huske at sørge for at tjekke forinden, om den pågældende udbyder har tilstrækkeligt med plads til netop din hjemmeside og de data, der følger med den.
Der er desuden stor forskel på priserne for webydelserne, afhængig af hvilket selskab du vælger. Her skal du huske at se på, hvad der er inkluderet i den pris, du giver. De meget, meget billige selskaber kan typisk holde den billige pris, fordi der ingen service følger med. Og det kan give bagslag på den lange bane. Hvis din hjemmeside vokser sig stor, kan de mindste udbydere eller de billigste løsninger typisk ikke følge med.
Det er således vigtigt, at du ikke kun sammenligner pris men også ser på indholdet af den pakke, du får præsenteret. Og husk at tænke langsigtet, når du træffer en beslutning.
Hvad skal dit domæne hedde?
Det er basalt set helt op til dig, hvad du vil kalde din hjemmeside og dermed dit domæne. Du skal blot være sikker på, at der ikke er andre, der har kaldt deres hjemmeside det samme. Du skal også overveje, hvad endelsen på hjemmesiden skal være – det vil sige, om det skal være et .com domæne eller et .dk domæne. Hvis du forventer, at hjemmesiden skal nå internationalt ud, og hvis du gerne vil have en hjemmeside, som får besøgende fra hele verden, skal du afgjort vælge et domæne, der slutter på .com. Vil du kun have en hjemmeside, der rækker ud til det danske, er det ganske fint med et .dk domæne.
Du kan dog overveje at få begge domæner, og lade det domæne, du primært vil bruge, henvise automatisk til det andet. På den måde undgår du, at andre opretter et domæne med samme navn (men med en anden endelse).
Ved valget af selve navnet på domænet, bør du bruge det navn, som hjemmesiden bruger – det vil typisk være din virksomheds navn. Overvej i den forbindelse gerne noget originalt, og noget som folk kan huske – på den måde sikrer du, at kunder nemt kan finde frem til din hjemmeside.
Seneste kommentarer