At sætte en webside op fra bunden af er meget komplekst. Nogle betaler sig fra at få lavet alt det bagvedliggende arbejde, så man blot selv skal administrere websiden og redigere i antal sider, indhold osv. Uanset hvor meget man laver selv, så er der nogle faktorer, man bør huske på, som spiller ind i forhold til at holde de besøgende på siden og få dem til at komme igen. Det gælder om at øge trafikken (antal besøgende) og konverteringsraten (køb).

Lær din målgruppe at kende

Lad os tage udgangspunkt i en webshop. Det gælder om, at kunderne bliver længst muligt på din side – og de skulle helst ende med et fuldført køb. Det første step er altså, at du bruger noget tid på at lære din målgruppe at kende. Sortimentet skal naturligvis være målrettet din målgruppe, men det skal layoutet og designet på din webshop ligeledes.

Lad os tage et par eksempler. Inden for modebranchen bliver der typisk designet webshops i et koldt eller råt design med meget lyse farver. Dette er ikke tilfældigt. Designet skal nemlig afspejle de mennesker, der skal finde den interessant. Tager vi udgangspunkt i en pub, så er websiden typisk designet i et mørkere og mere hyggeligt tema.

Kvalitet frem for kvantitet – billederne og det visuelle er yderst relevant

Måden, hvorpå du kan gøre din webside interessant, er ved at bruge det rette farvespil og de rette billeder. Lad være med at tage et billede med en mobiltelefon for at lægge det op som en frontslider på forsiden. Vælge i stedet at investere i et godt kamera, så opløsningen på billederne er meget høj. Dette har meget at sige i forhold til at lokke kunderne videre på siden. De billeder og faner, som du gerne vil have dem til at klikke videre ind på, skal virke tillokkende og spændende.

webdesign

Når du har styr på målgruppen og de rette billeder, så skal du i gang med at designe hele webshoppen fra bunden af – kald det fundamentet eller skelettet på den webshop. Hvilket tema ønsker du? Der findes rigtig mange, både gratis og betalingskrævende. Er din målgruppe et ældre segment, så bør du måske gå efter et meget simpelt tema, hvorimod de unge ofte bliver tiltrukket af, at der sker en hel masse på siden. Det flade design er meget oppe i tiden, men der er rigtig mange at vælge imellem. Man kan også vælge at designe sit eget fra bunden, hvis man har evnerne til det.

Hold købsprocessen kort og simpel

Siden skal være nem at gennemskue for kunderne, og det gælder om, at der er så få klik fra et produkt til gennemførelsen af et salg. Desto flere sider og klik kunderne skal igennem, desto større risiko er der for, at noget går galt, eller at kunderne af en eller anden grund når at ombestemme sig. Derfor: Hold købsprocessen så simpel som muligt.

Det skal ligeledes være nemt at navigere på siden. Sidebaren er i mange tilfælde en uddøende race, men den kan alternativt designes således, at den kommer frem, hvis man trykker på en ”menu” oppe i venstre hjørne. De fleste anvender en top bar nu om dage.

webdesign

Det er også en rigtig god idé at have nogle fremhævede produkter på forsiden og nogle kategorier med inspiration, som fremhæver dine produkter. Sørg for at holde skelettet, så kunderne ikke bliver forvirrede over for store ændringer og springer fra din side, men sørg samtidig for, at den er dynamisk, levende og at der jævnligt kommer nyt på forsiden, så du fastholder dine kunders interesse.