cdas1

Hjemmesider er yderst vigtige for dit brand, hvad enten du er ejer af et lille privatfirma eller en del af en større organisation. Det er et af de vigtigste aspekter af dit brands online presence, og er det sted hvor potentielle kunder beslutter om de har lyst til at købe det produkt (eller den service) som du tilbyder.
Derfor bør din hjemmeside designes med fokus på den målgruppe din service er målrettet, og bør til alle tider yde en god og professionel brugeroplevelse.

Ukendt hjemmeside vises på computerskærm

Hvordan afspejler din side dit brand

Din hjemmeside er en refleksion af hvordan dit firma er – en sjov og skør side afspejler et brand med humor der forstår at værdsættes det sjove i livet. En stram og professionel side med kølige nuancer kan afspejle professionalitet og distance.

Din hjemmesides designelementer, såsom farver, valg af font, billeder og form, danner alle den ”personlighed” som kunden møder, når han eller hun for første gang besøger dit site.

Se et eksempel såsom Thygesen Tagrenderens hjemmeside: Header billedet viser firmaets ansatte, smilende og i arbejdstøjet. Hjemmesiden er præget af klart opdelte former og føre et dæmpet farvetema med hvide og blå nuancer, hvilket vækker tanker om ro og professionalitet, alt imens en kraftigere grøn farve anvendes enkelte steder for at fremhæve delelementer. Firmaet fremstår som professionelt, kompetent men afslappet – et perfekt valg til en sådan virksomhed.

Ung kvinde sidder foran keyboard

Balance mellem information og kedsomhed 

Tekstopbygningen på en hjemmeside er mindst lige så vigtig som udseendet. Selv en flot hjemmeside med de rette designelementer kan koste et firma kunder, hvis alle brugere der besøger siden drukner i tekst og tænker, ”Nej, det gider jeg simpelthen ikke bruge tid på at læse det her”.

Præsenter altid den vigtigste information først på siden og brug overskrifter og afsnit der gør det let for kunden at finde den relevante information de behøver. Informer med tekster der er direkte, informative men uden for meget fyldt – skelettet af information skal dækkes af et tyndt lag ”personlighed” så teksten ikke er for tør, men vær varsom.
En gylden regel lyder, at en kunde skal kunne finde det de mangler på siden blot ved at skimte den.

Vendes der tilbage til det førnævnte eksempel, ses det hvorledes Thygesen Tagrendes hjemmeside har en side om rensning af tagrender. Antager vi kunden er fra Frederiksberg og skimter siden, tager det dem ikke længe at spotte en overskrift omhandlende rensning af tagrender på Frederiksberg

Kunden behøver ikke læse andet på siden, de behøver blot lokalisere denne ene overskrift og kan derefter læse den relevante information, uden at spilde tid på anden fyldetekst.