cdas1

Google annoncer, også kendt som google ads eller google adwords, er de første (og til tider også nederste) resultater du ser på google når du søger efter et bestemt produkt. De søgeresultater med en lille grøn boks ved siden af hvor der står ”annonce”.

Hjemmesiderne har altså betalt google for at kunne få en høj placering i søgeresultaterne. Annoncerne betales pr. klik. Dvs. at hver gang der er nogen der klikker på din annonce, bliver der betalt et vist beløb til google.

aftale

Klikprisen er forskellig fra annonce til annonce, da det kommer an på hvor mange andre hjemmesider der er interesseret i at ligge højt på listen på lige den søgning, hvor godt din annonce og hjemmeside harmonere og hvor godt din annonce er opsat.

Hvorfor er google ads så effektive?

Når du sætter en reklame op i det offentlige rum viser du den ikke for et bestemt marked. Den går altså ikke direkte ud til dine kunder. Den henvender sig selvfølgelig til nogle bestemte mennesker, men du kan ikke være sikker på at de ser den. Det kan du med google ads.

For at din annonce dukker op i søgernes søgeresultater, skal de trodsalt specifikt have søgt efter den serviceydelse eller det produkt du sælger. Det er altså en købsmotiveret bruger du får fat i, så chancen for at de ikke klikker på dit link er meget mindre, end chancen for at nogen vælger blot at gå forbi din reklame i det offentlige rum, i stedet for at besøge din butik.

forvirring

En anden af google ads effektive funktioner er ’remarketing’. Med remarketing bliver din annonce vist for kunder der tidligere har besøgt din hjemmeside uden at gennemføre et køb. Ved at blive mindet om din hjemmeside og vist gode tilbud, er chancen stor for at de vender tilbage til din hjemmeside eller i det mindste bliver mindet om den.

Der er hjælp at hente

Hvis du stadig ikke helt forstår hvad det der google ads går ud på, eller du bare ikke lige har overskuddet til at sætte dig ordentligt ind i det, så frygt ej. Der findes mange virksomheder og programmer der kan hjælpe dig med at følge med i dine annoncer, så du kan se hvad der virker og hvad der ikke virker.

Fx kan man efter en måneds tid indsamle data omkring hvilke specifikke søgeord der har resulteret i en henvendelse eller et køb på din hjemmeside. Ud fra den data kan man finde ud af hvilke søgeord der er vigtige at have med i sin annonce.