cdas1

Virksomhed efter virksomhed. Hjemmeside efter hjemmeside. Og regering efter regering forsøger at få sig selv til at virke grønne, virke, som om de tager klimasituationen alvorligt. 

Man vinder point blandt vælgerne og blandt forbrugerne ved at tilbyde løsninger til på klimapolitikken, om man så mener dem eller ej. 

Dog er det ikke længere så nemt at få forbrugerne og vælgerne til at hoppe på de flotte ord og grønne budskaber. Der kræves handling og troværdighed – det skal din hjemmeside levere. 

hvid_vask

Troværdighed på klimafronten

VI har skulle vænne os til mange nye og underfundige ting over de sidste 5-10 år. Pludselig blev krisen enorm og omfattende. Egentlig havde det været sådan længe, men nu bliver krisen faktisk også opfattet som værende alvorlig og utrolig omfattende. 

Vi har skullet møde nye teknologier som bilopladning og ikke biltankning. Vi har skulle kende vores forbrug og forsøge at ændre det. Vi har skullet kanalisere en masse energi i at forstår krisen, så vi derigennem kan ændre den. 

Sådan er krisen abc, og det har vi nu vænnet os til. 

Vi har også vænnet os til, at virksomheder skriver på deres hjemmeside, at de støtter op om klimakrisen og derfor ikke bruger plastikposer mere. Det er en godt skridt i den rigtige retning, men ikke noget stort skridt. 

Det kan også være, man møder formuleringer som: “Vi stræber efter at blive få en mere bæredygtig produktion… ”. Igen er det meget fint, men at stræbe efter noget er ikke længere fyldestgørende. 

Vi ved, at klimakrisen kræver handling. Derfor skal budskaberne på hjemmesiden være så specifikke som muligt, om I så ikke har alverden at visse frem, så er den troværdige kampagne stadig langt bedre.

Den grønnes vask sender kunderne bort

Der sker nemlig noget inde i maven på forbrugerne som vælgerne, når de hører budskaber om, at vi stræber efter, vi forsøger på, vi tænker på eller lignende. Det er bare ord, som læseren ikke længere gider forholde sig til. 

Det smager af greenwashing, om det så er det eller ej. Det smager af en kampagne, der skal forsøge at gøre deres profil mere grøn. 

I stedet kunne I forsøge med at skrive ting som, vi har hjulpet klimaet med begrænsning af x antal CO2, vi støtter ikke produktion af, vi bruger kun disse materialer o.l. 

Kunderne vil høre og se resultater. Vi skal ikke længere bare tænke på at gøre noget, vi skal rent faktisk gøre noget.    

 idyl

Find en løsning, der passer jeres virksomhed

Alle virksomheder og hjemmesider er forskellige. Derfor vil det også være begrænset, hvor meget du faktisk kan vise frem. Løsningen må derfor findes, så den passer jeres virksomhed primært. 

Løsningen skal være i stil med, hvordan virksomheden ellers tager sig ud. En alt for højtravende beskrivelse af jeres klimapolitik kan virke lidt for ambitiøst, sagt med andre ord virke utroværdig.

Find derfor en politik, som passer bedre til jeres hjemmeside. Nogle hjemmesider ligger det lige til højrebenet, når politikken skal tegnes. For andre skal der bruges lidt mere tid og flere handlinger.